Julekonkurrence og spilafgift
Facebook og andre sociale medier er blevet et kærkomment miljø, når små og store virksomheder gør reklame for dem selv. Særligt nu i juletiden, bliver virksomhedens reklame suppleret af forskellige konkurrencer om virksomhedens produkter m.v. Desværre er det ikke alle mindre virksomheder der ved, at konkurrencerne kan betyde at de skal afregne spilafgift.
Når der afholdes konkurrencer om virksomhedens produkter m.v. vil konkurrencen blive omfattet af reglerne om spilafgift, hvis konkurrencen opfylder en række betingelser:
- Konkurrencen skal være offentlig tilgængelig og alle skal have mulighed for at deltage,
- Vinderen skal findes tilfældigt,
- Der skal være gratis at deltage i konkurrencen, og
- Kontantgevinsten overstiger 200 kr. eller handelsværdien af andre gevinster overstiger 750 kr.
Hvis alle betingelser er opfyldt, skal virksomheden registreres hos Skattestyrelsen, og der skal indbetales en spilafgift på 17,5% af den del af gevinsten der overstiger en bundgrænse.
Hvis alle betingelser ikke er opfyldt, er konkurrencen ikke omfattet af reglerne om spilafgift. Vinderen af konkurrencen kan dog være skattepligtig af gevinsten, og skal selv indberette dette til Skattestyrelsen.